NORDISK HÅNDVÆRK – HÅNDENS VÆRK I NORDEN
Tidspunkt: lørdag den 7. oktober 2023 kl. 9-16
Sted: Borgerhuset, Helnæs Byvej 63, Helnæs, 5631 Ebberup
Emne: Nordisk Husflid
Pris: Medlemmer 250 kr. / ikke-medlemmer 300 kr. Incl. materialer kaffe/the og en bolle. Madpakke medbringer du selv. Øl og vand kan købes. Børn under 15 år gratis.

Invitation til dig – mand som kvinde, dine børn og dine børnebørn – i kreativitetens tegn, hvor vi forsøger os med nogle af de færdigheder, vores forfædre benyttede sig af. Med håndens værk fremstillede de et produkt, der enten lettede dagens arbejde eller frydede øjet – ofte en kombination.
Du vælger disciplinen ud fra nedenstående 3 muligheder – vi sørger for materialer og vejledning.

Tilmelding er nødvendig med mailadresse og eventuelt tlf. nummer, således, at tovholder kan udsende praktiske oplysninger til deltagerne før workshoppen. Max antal deltagere 6 personer pr. workshop.

BRODERI:
Kan man ved hjælp af en tom svensk øldåse, lidt inspiration fra den norske sølje og måske et stænk finsk design med en grønlandsk perle lave en smuk broche / køleskabsmagnet?! Eller måske er du mere til den gamle, smukke bondesyning, som vi kender fra de fleste nordiske folkedragter, som så fint kan pryde en nålepude eller en -pung.
Tovholder: Ellen Møllegaard Kristensen, der har sin daglige gang på Hørvævsmuseet.

LUFFARSLÖJD: (metaltrådsflet)
Et for datiden ugleset håndværk, der blev udført af landevejens farende svende i Sverige. Med lidt ståltråd og en tang i rygsækken kunne de altid bevise for ”polisen”, at de havde et erhverv. Lav en lille knagerække, en kurv eller en lysestage.
Tovholder: Mette Rubin

FILTNING MED SÆBEVAND:
Fra tidernes morgen har ulden medvirket til menneskehedens overlevelse. Den har været anvendt til fremstilling af telte og Vikingernes sejl og ikke mindst beklædning og fodtøj. Et telt kan vi nok ikke nå at lave på en enkelt dag – men har du lyst til at prøve, hvordan ulden filter, når man bearbejder den i 40 gr. varmt sæbevand, så kan du i hvert fald lave dig et siddeunder- lag til efterårets skovture.
Tovholder: Birthe Lis Kristensen

Tilmelding senest 20. september til Birthe Lis Kristensen